dinsdag 31 juli 2012

Mini-expo in Selexyz Gianotten Tilburg

Te zien tot en met september 2012 in een mini-expositie in Selexyz Gianotten Tilburg

 

De ´Taal van Tilburg´ is mede gevormd door vele honderden boeken van de Fraters van Tilburg en de Drukkerij van het R.K. Jongensweeshuis, sinds 1958 Uitgeverij Zwijsen genoemd. In de loop der jaren verschenen over het algemeen school- en leesboeken voor jongeren, waaronder bekende lees- en rekenmethodieken. Van vele uitgaven waren de fraters auteur. De hier getoonde selectie is afkomstig uit een particuliere collectie.


Uitgaven Drukkerij R.K. Jongensweeshuis Tilburg / Uitgeverij Zwijsen, Tilburg:
-         N. Doumen, Wondere wegen (nr. 11 van Roomsche Reeks), 1927.
-         N. Doumen, Rond de winterwende, 1927.
-         M. Versteeg, Het prentenboek van de kinderbiecht, 1927
-         M. Versteeg, Het prentenboek van de kinderbiecht, 1948
-         De Engelbewaarder, ingebonden jaargang 32, 1916.
-         Klaas Jansen, Jan Klassen en de Geit, 1947.
-         Frans Fransen, Knilleke het trouwe kleermakertje, 1952
-         N. Mulders, Sint Nikolaas, Roomsche Reeks nr. 5, 1931.
-         Frans Fransen, Puk & Muk, 1956.
-         Frans Fransen, Prinses Rosalinde (Puk & Muk), 4e druk, Zwijsen.
-         Frans Fransen, Puk & Muk, , 8e druk, 1947.
-         Frans Fransen, Muk de drakendoder, 10e druk, Zwijsen,.
-         Fr. S. Rombouts e.a., De Mei-boom, dl. 7.
-         Jos. M. Reijnders en N. Doumen, Ik lees al, dl. 3, 17e dr., 1955.
-         Jos. M. Reijnders en N. Doumen, Ik lees al, dl. 1, 17e dr., 1955.
-         Jos. M. Reijnders en N. Doumen, Ik lees al, dl. 1, 1950.
-         Jos. M. Reijnders en N. Doumen, Ik lees al, dl. 5, 1951.
-         Jos. M. Reijnders en N. Doumen, Ik lees al, dl. 6, 1951.
-         Jos. M. Reijnders en N. Doumen, Ik lees al, dl. 8, 1929.
-         M.C. Versteeg, Echt lezen, dl. 9, 1954.
-        Fr. V. van Nispen, Groeiende taal, dl. 10, 1954