donderdag 12 april 2012

Timmietex: ‘Ik ben een kruikenzeiker, kèndem?’

Vandaag was de Tilburgse Tim van Dongen bij me op het archief. Hoewel hij gewoon ene ‘rasechte Tilburger’ is, kon ik hem soms niet helemaal verstaan. Jongerentaal, raptaal, ik hoorde woorden die ik nog nooit had gehoord. Toch vond ik hem als èchte Kruikenzeiker, via YouTube, met ‘Kruikenzeikers ft. De Gelogeerde Aap & Meneer C’.

Luister eens naar de tekst zou ik zeggen en je bent getuige van een echte Tilbotaal. Het kan zijn dat ik het hier en daar niet goed heb verstaan of interpreteer. Uit deze tekst blijkt wel dat de jongeren hart hebben voor de stad. Ze voelen zich er thuis en blijken op de hoogte van onze lokale geschiedenis. De taal van Tilburg wordt hier echter niet gesproken maar gerapt.

Voor echte Tilboos, Korvel, Broekhoven, Reeshof, Tillie Noord, Tillie Oord, Willem II: ‘Hier kom ik tot rust, ik adem vrij’. In de stad maar saai, ‘hoe isset ermeej?’, gewoon om plezier om te maken, ginne pòllenèèse hier we doen et zuutjes aon, Oude Dijk, shit, wat ze waard zijn, op de bodem van de Piushaven, Ik ben en kruikenzeiker gèère, van elke Tilburger, schrobbelèèr, en flesje bier, et centrum is klein, industriestad, we doen nie uit de hoogte, zo leerde ik soufflé kennen, voor echte Tilboos, Jeruzalem, stadje Tillie Noord, kleine straat, tien wiettakken, razzia na razzia, tis dagelijkse kost hier, fokking kermis, fokking efteling, elf van de twaalf maanden zijn we sjaggerijnig, ik ben een kruikezeiker, kèndem?


Timmietex gaat een nieuwe rap maken in opdracht van Stadsmuseum Tilburg. Eens kijken waar hij dan mee komt. Centraal staat de taal van Tilburg.