Studente Merel Otten bood zich aan om honderd dagen lang de Taal van Tilburg via tweets en Twitter te volgen. Zij begon daarmee op 1 mei 2012 en berichtte een tussenstand na 53 dagen.
Haar onderzoek is verdeeld in de volgende items: accounts, tweets, onderwerpen en tijdsverloop. In deze blog staan de accounts centraal.
Zoekende op Twitter naar ´Tilburg´ bleken er maar liefst meer dan tachtig (!) accounts die zich vooral richten zich op hetgeen er in Tilburg gebeurt. Hun volgers variëren van 12.006 (@013) tot 12 (@WijkimpulsT). Ook het aantal tweets dat zij gemiddeld per dag versturen is door Merel Otten geteld: @TilburgDichtbij 19,8 @BDStadsgezicht 22,6 en @TilburginBeeld spant de kroon met maar liefst 102,1 tweets per dag!En waarover wordt er dan zoal getwitterd? De twittertaal van Tilburg blijkt te gaan over cultuur, sport, politiek, zakelijk, nieuws, stadsdeel en educatie. De kolom ´interesse´ is gebaseerd op het gemiddelde aantal volgers per account. Sport blijkt dus het meest in trek terwijl er maar 4 accounts van zijn. Als tweede volgt educatie met een gemiddelde van 1265.
Onderwerp
|
Volgers per account (gem.)
|
Interesse
|
Cultuur (17 accounts)
|
1222
|
4
|
Sport (4 accounts)
|
1567
|
1
|
Politiek (11 accounts)
|
376
|
7
|
Zakelijk (12 accounts)
|
756
|
6
|
Stadsdeel (10 accounts
|
322
|
8
|
Nieuws (15 accounts)
|
1230
|
3
|
Activiteiten (12 accounts)
|
876
|
5
|
Educatie (7 accounts)
|
1265
|
2
|
Hieruit concludeert Merel Otten dat twitteraars die Tilburgse accounts volgen zeer waarschijnlijk een beeld van de stad Tilburg hebben waarin educatie en sport een centrale plaats innemen. De onderwerpen, de tweets en het tijdverloop komen aan bod in volgende blogposts.